Aktualitások
2018.05.15.
Gondola: Új hajó a Dunán
Elékszült az irodánk által tervezett új, dunai 250 személyes városnéző hajó!
A „Gondola” névre keresztelt személyhajó a Budapest Gondola Kft. megrendelésére épült. A hajó teljes hossza 39,66 méter, a 250 utas a hajó főfedélzetén és nyitott felső szintjén kényelmesen elhelyezkedhet. Irodánk készítette a komplett műszaki tervdokumentációt. A felépítmény formaterve és az utasterek esztétikus megjelenése, érdekes megoldásai Csepregi Sándor és Nádas Gergely designerekkel együttműködve nyerték el végső kialakításukat.
A hajó üzemeltetője a Legenda Kft..
Az áramvonalas acél hajótest az elegánsan ívelő felépítménnyel az MSK Steel Kft. nyergesújfalui üzemében készült, a gépészeti berendezések, felszerelések, tartályok, csőrendszerek és a fix üvegfelületek is itt kerültek beépítésre. A végső munkálatok vízretételt és mellévett alakzatban történő leúsztatást követően már Budapesten folytatódtak.
A hajó külső megjelenését az egybefüggő, zárt utasteret alkotó üvegfödém uralja. A főfedélzeten helyet foglaló max. 180 utast felülről fix üvegtető, oldalról panoráma ablakok veszik körül, minden irányban a legjobb kilátást biztosítva.
Az oldalsó üvegtáblák egymás mellé csúsztatva hátratolhatók, így a fedélzet hátsó 2/3-a „nyáriasított” üzemmódban nyitott utastérként üzemeltethető. A hajó főfedélzete akadálymentesített, megfelelő szélességű eljárósávokkal, mozgáskorlátozott WC-vel.
A felépítmény tetején a kormányállás mögött, további 94 utas gyönyörködhet a látnivalókban.
A konyha a hajótestben, a büfé és bárpult az utastér hátsó traktusában nyertek elhelyezést.
A hajtást két darab, egyenként 210 kW teljesítményű dízelmotor biztosítja. A hajtásrendszer a hajótest legjobb térkihasználása érdekében a hajófarba került, a főmotorok aránylag kis mérete még azt is lehetővé tette, hogy ezeket egy-egy, a hajófar alatt kialakított uszonyba (gondolába) süllyesztve helyezzük el. Az uszonyok a propellerek számára kedvező vízáramlást biztosítanak és a hajó iránystabilitását is segítik. A rövid tengelyvezeték, kis csapágytávolságok a rezgések, vibrációk kialakulását is mérsékelik. Az utastértől a szokásosnál távolabb került géptér révén a zajszint is lényegesen kisebb, és a fedélzet alatt több hely maradt a konyhának és az utasok által használt mosdóknak.
A hajó szellőzése, hűtésének, fűtésének és páramentesítésének megvalósítása során a hajó külső megjelenését, a letisztult formavilág megőrzését tartottuk szem előtt, így a tetőn elhelyezett gépészeti berendezések nem jöhettek szóba. Az üvegtető alatt nem volt lehetőség álmennyezetben vezetni a légcsatornákat, az oldalsó ablakfelületek alatt pedig nincs akkora parapet, mint az általában megszokott. A légkezelő berendezés a hajótest középső részén, a fedélzet alatt kapott helyet, a folyadékhűtőt közvetlenül mellette, a vízmelegítő kazánokat pedig a géptérben helyeztük el.
A hajó légkondícionáló rendszere teljesen észrevétlenül, de igen hatékony levegőelosztással látja el a fűtés és hűtés feladatát. Az utasokat sem zajhatás, sem kellemetlen légáramlások nem zavarhatják, és a sávbefúvók kivételével a rendszer minden összetevője láthatatlan marad az utasok számára.
A végeredmény egy légkezelő rendszer lett, melynek tervezésénél több olyan - korábban nem alkalmazott - megoldást használtunk, melyhez az épületgépészek és a hajótervezők közösen adták a szokványostól eltérő ötleteket.
A berendezés képes friss levegőt beszívni a bejárat mellett elhelyezett beszívórácsokon, vagy belső levegőt keringet az utastér térelosztó egységein elhelyezett nagy felületű nyílásokon keresztül.